fredag 22 januari 2010

Hypotyreos - ahaa!

Nu vet vi antagligen orsaken till varför krabaten i magen var så stressad. I och med CTG-undersökningen lämnade jag ju även ett blodprov. Igår ringde min barnmorska och gav mig besked om att jag har underproduktion av sköldskörtelhormonet tyroxin. Så hon rekommenderade att jag genast skulle gå till apoteket och hämta ut medicin. Men jag skulle absolut inte oroa mig för bebisen, och jag skulle absolut inte gå ut på Internet och läsa om problemet... Mina värden var inte i närheten av de skräckexempel som man kan läsa om där menade barnmorskan... Näää, man blir ju inte alls orolig...

Jaha, vad innebär detta nu då undrar ni kanske? Det gör jag med. Men min privata sjuksköterska Mikaela förklarade för mig att en underproduktion som även kallas "hypo" kan leda till sämre ämnesomsättning och att man blir trött. Trött har jag ju varit, men det trodde jag hörde till graviditeten. Möjligtvis gör medicinen att jag nu orkar vara vaken till 23 en kväll utan att sova en enda gång, det återstår att se... Hur lilla skrutten påverkas av detta har jag inte heller fått helt på klart, men hjärtljudet var ju högre troligtvis på grund av det och det borde ju bli bättre efter medicineringen nu då och förhoppningsvis är det inget mer som påverkas. Nytt besök hos barnmorskan och läkare är inbokat under kommande vecka. Jag måste nog skriva en lapp med frågor till dess...

Men som sagt vi ska inte oroa oss! Det är ju alltid så lätt att säga...

2 kommentarer:

  1. Bra att ni vet var problemet ligger och att det finns botemedel!
    Man kan råka ut för lite vad som helst när man är gravid, känns det som, den ena åkomman värre än den andra. För det mesta går ju nog allt bra så det är ingen vits att gå runt och oroa sig. Ta din medicin, fortsätt gå på kontroll, och njut av graviditeten!
    Jag väntar med spänning på vad din läkare säger på nästa kontroll då du har med dig långa frågelistan.

    SvaraRadera
  2. Yes! Tack för peppningen! det är inga problem med att man själv skulle lida av nåt, men om bebisen skulle må dåligt av det är lite värre att fundera på. Nu har jag iallafall fått bekräftat några gånger av sjuksköterskor och barnmorskor att det inte är någon fara för henne så nu pustar jag ut!

    SvaraRadera