tisdag 19 januari 2010

Förlossningsförberedelsekurs

Igår var vi på något så intressant som förlossningsförberedelsekurs på Danderyds sjukhus. Det hela började med att de spelade en hallelulja-sång (som i och för sig är bra, http://www.youtube.com/watch?v=l3dKpzMMte0&feature=related) och visade ett bildspel med förlossningsmottagningen och bebisar... Peter och jag tittade på varandra, flinade och konstaterade att det här var svenskt... :)

Resterande av kursen var faktiskt riktigt givande, man vet ju vad som väntar men ändå är det bra att de ingående berättar hur det kommer att gå till.

Eftersom jag tycker om siffror så ska jag ge er följande information:
Endast 5% av förstföderskor föder på utsatt datum, glöm alltså 25:e mars, det blir någon gång i slutet av mars, förhoppningsvis går det inte över till april. Men bestämmer hon sig för att dröja blir det igångsättning v. 42 och det sista födelsedagsdatumet är således 8 april.
70% av Stockholms blivande mammor väljer att föda på Danderyds sjukhus, vilket innebär att vi knappast kommer att få plats där när det är dags, även om det är vårt närmaste sjukhus. Tyvärr är ju Sverige så demokratiskt att alla måste få välja var de vill få vård, så därför kanske vi måste börja åka någon helt annanstans. Irriterande.
När jag har 3-4 värkar inom 10 minuter ska vi ringa in till sjukhuset och börja bege oss in...
Det är tydligen det jag minns från gårdagen.

4 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Vad roligt att du börjat blogga! Våra twins är beräknade till 23 april, men kommer kanske att hitta ut i slutet på mars eller i början på april då ren, så det är roligt då någon annan ligger på ungefär samma linje :)
    Ta hand om er!

    SvaraRadera
  2. Hej hej!
    Dubbelt upp! dubbelt så spännande, dubbelt så roligt och dubbelt så mysigt! inte illa! det har varit en del spekulationer på mitt jobb om att jag skulle vänta tvillingar pga storleken på magen, men ultraljudet visade nog bara en heffaklump! Nu ska jag läsa din blogg! intressant! Hälsa Magnus!

    SvaraRadera
  3. måste bara säga halleluja-sången är bara för härlig att lyssna på :)

    SvaraRadera
  4. Magnus hälsar tillbaks och vi önskar er lycka till med heffaklumpen :)
    När jag väntade Julia trodde t o m läkarna att det var tvillingar för livmodern kändes så stor i tidigt skede. Så nu då jag var på det första gyn besöket och gynekologen undra om jag hade dubbla livmodror så blev jag inte förvånad .. De skicka mej till vcs där de kollades med ultraljud, men inga dubbla livmodror .. och jag menar varifrån skulle livmoder nr 2 kommit efter att jag fött Julia? xD Nåja, det var då i ett så tidigt skede så fostren såg ut som ett .. men någon vecka senare var det igen besök hos gyn och då kom förklaringen på den stora livmodern. Det var ju TVÅ små filurer som växte i mej! :) Och denna gång var det bildbevis, så man kunde ju inte annat än tro på vad de sa :)
    Men dubbel lycka är det! :) Vi väntar med spänning :)))
    Roligt att du kiikar in på min blogg! Ha en skön onsdag!!! :)

    SvaraRadera