onsdag 24 februari 2010

Varva ner...

Jag måste börja varva ner, det var barnmorskans order igår. Blodtrycket som otroligt nog ha varit så bra hela tiden har nu stigit... Hon undrade hur länge jag skulle jobba och jag svarade att jag planerat jobba v.11 ut. Hon suckade och tyckte jag var tokig, "du måste ju börja lära dig att ta det lugnt!" Men efter att jag kommit från jobbet tar jag ju det väldigt lugnt, somnar ju redan kl. åtta...

Kanske har det något att göra med att jag "stressar" hela dan..?! Så nu behöver jag nedvarvningstips som inte är alltför tråkiga.

5 kommentarer:

  1. joo, det va ju det ja forsoka saga att dej oxa:) int for att ja ha vari med om det forr, men jag sag ju hur nara det blev for Kathrin nar hon jobba o holl pa.. Det e val bara o forsoka ta det lugnt o kanske skara ner lite pa arbetstimmarna om det gar.. lite yoga kanske?! onskar ja kunde va dar o snacka me dej i person:) kram pa dej!!
    sofia

    SvaraRadera
  2. Jag har också haft svårt med att varva ner. Första gången läkarn ville sjukskriva mej totalvägrade jag. Andra gången blev jag sjukskriven och då klättra jag på väggarna. Men sen bestämde jag mig själv för den tredje sjukskrivningen och då gick det bättre + att jag vid det laget börja vara ganska stor o klumpig med en passlig foglossning, så det underlättade väl beslutet ;)
    Att varva ner är mycket svårt i början .. man blir nästan apatisk den första veckan för att man tänker att man ska ta det lugnt men man vet inte hur man gör. Men ge dig själv tid att sitta så ett par dagar och se vad som händer .. sen smyger lugnet över dig sakta sakta .. och du kommer på små roliga saker du kan göra i lugn och ro. Lite småpyssel inför babyns ankomst .. planera lite. Fixa goda mellanmål och slå dig ner med en bra bok eller något. Och klarar man det inte själv finns det säkert en kurs för "gravida mammor som inte kan slappna av" någonstans ;D Men detta är nu mitt råd. Sitt ner och bara va .. sen ser du vad som händer. Kan vara lite obehagligt först, men sen går det bra :)
    Det jag har problem med just nu är att alla andra måste göra det som jag borde göra .. så nu är jag in i en ny fas som jag måste försöka hantera :) Jag gillar inte att vara halvdöd efter att ha gått till toan och tillbaks till sängen eller stolen min .. men så är det just nu :)
    Lycka till och sköt om dig och VARVA NER! Din baby behöver det .. tänk på det :)

    SvaraRadera
  3. du fick ju massa bra tips redan men som Christel skrev så kanske det går lättare om du tänker på att du varvar ner för babyns skull också!

    sen kan du ju alltid slötitta på curling, det kan ju få vilket blodtryck som helst att sjunka. slöare finns ju liksom inte!;)

    hur som helst, ta hand om dig vännen!!! måste prata nån kväll nu snart! kram,

    SvaraRadera
  4. hallo !!
    släktfeil hede ti ga an som in maskin ( tror ja ) . ja kuna int slappn åv tå ja va där heim , såg ju allt som ja bara måsta jär ... så ja for ti stan satt på ett cafe mitt i centrum o bara kika på människona ,, tå ja tyckt ja va tillräckligt nerlugna for ja heim :)) men en sak undrar ja :VAFFÖ VAFFÖ ska alla dessa qvinnor måst va så dukti på allt ??? finns he svar på he tro ??

    SvaraRadera
  5. Tack för tipsen! Ja, jag måste börja tänka att det gäller ju inte bara mig längre...

    Gabriella, kvinnorna är nog duktiga på allt just för att dom är det! :)

    SvaraRadera